Przejdź do sekcji:
Rotator zdjęć
Podsumowanie akcji: „Zostań Mikołajem Dziecięcych Serc”
Pracownicy Starostwa Powiatowe w Radziejowie, na czele ze starostą radziejowskim Jarosławem Kołtuniakiem zorganizowali cudowną akcję charytatywną dla chorych dzieci z Hospicjum „Nadzieja” w Toruniu. Przez niemal trzy tygodnie zbieraliśmy potrzebne środki higieniczne i pielęgnacyjne. W akcję włączyły się także jednostki organizacyjne powiatu. To była pierwsza nasza inicjatywna na rzecz tej fundacji, ale na pewno nie ostatnia. J
W miniony wtorek, 31 grudnia zapakowany po brzegi samochód Hospicjum „Nadzieja” w Toruniu odjechał spod budynku naszego starostwa. Dziękujemy wszystkim, którzy razem z nami wcielili się w rolę Świętego Mikołaja i podarowali radość oraz nadzieję tym, którzy tego najbardziej potrzebowali. Wasza pomoc stała się nie tylko materialnym wsparciem, ale przede wszystkim dowodem na to, że świat jest pełen ludzi o wielkich sercach.
Dziekujemy: Środowiskowy Dom Samopomocy w Radziejowie, Dom Pomocy Społecznej Piotrków Kujawski, Powiatowe Cenrum Pomocy Rodzinie w Radziejowie, Powiatowy Urząd Pracy w Radziejowie, Zarząd Dróg w Radziejowie, Centrum Usług Wspólnych w Radziejowie.
- autor: Dominika Chmielewska
Ostrzeżenie meteorologiczne
Zjawisko - Opady marznące
Ważność: od godz. 13:00 dnia 14.01 do godz. 9:00 dnia 15.01
Przebieg: Umiarkowane opady marznącego deszczu, powodujące gołoledź.
- autor: Biuro Meteorologicznych Prognoz Morskich w Gdyni
Przerwa w dostawie energii elektrycznej
W dniu 23.01.2025 w godz. 8.00 - 11.00
odbiorcy zasilani ze stacji transformatorowej LEONOWO, PRUCHNOWO 3, PRUCHNOWO GPO
- autor: Tadeusz Domański Inżynier ds. Zarządzania Usługami Sieciowymi
Renta wdowia - czas na złożenie wniosku do końca lipca
W związku z możliwością ubiegania się przez seniorów o tzw. rentę wdowią, placówki ZUS przeżywają prawdziwe oblężenie. Dotychczas do Zakładu wpłynęło 104,5 tys. wniosków, w tym 7,8 tys. z województwa kujawsko-pomorskiego. Niezależnie od tego, czy wniosek zostanie złożony w styczniu, marcu czy lipcu, „renta wdowia” będzie przysługiwała od lipca.
1 stycznia 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął przyjmowanie wniosków o tzw. rentę wdowią, czyli wypłatę renty rodzinnej po zmarłym małżonku, połączoną z własnym świadczeniem emerytalno-rentowym. Obecnie osoby, które mają ustalone prawo do obu świadczeń, mogą pobierać jedynie jedno z nich – wyższe lub wybrane. Od lipca będą miały możliwość korzystania z łączonych świadczeń: jednego (wybranego) w całości oraz 15% drugiego. Co istotne, od 1 stycznia 2027 roku procentowy udział drugiego świadczenia wzrośnie do 25% – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Na złożenie wniosku o „rentę wdowią” jest bardzo dużo czasu. Aby nabyć prawo do świadczenia od początku, czyli od 1 lipca, formularz ERWD należy złożyć do 31 lipca. Osoby, które spełnią warunki do zbiegu świadczeń po 31 lipca 2025 roku lub złożą wniosek w tej sprawie po tej dacie, otrzymają „rentę wdowią” od dnia spełnienia warunków, jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym złożą wniosek.
Zainteresowanie świadczeniem jest duże. Do ZUS wpłynęło 104,5 tys. wniosków o tzw. rentę wdowią. Najwięcej z nich, bo aż 76,9 tys., złożono w placówkach ZUS, 19,5 tys. wysłano pocztą, a ponad 8 tys. złożono elektronicznie przez PUE/eZUS. W województwie kujawsko-pomorskim do Zakładu wpłynęło 7,8 tys. takich wniosków.
Sprawdź, czy masz prawo do dwóch świadczeń – to niezbędny warunek do uzyskania renty wdowiej.
„Renta wdowia” to świadczenie przysługujące wdowom i wdowcom, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, w tym renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Przyznanie prawa do tzw. renty wdowiej nastąpi na wniosek, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów. Wnioskodawca musi osiągnąć powszechny wiek emerytalny, który wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Dodatkowo należy pozostawać we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci współmałżonka, nie być obecnie w związku małżeńskim oraz nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż po ukończeniu 55. roku życia przez kobietę i 60. roku życia przez mężczyznę. Czas, jaki upłynął od śmierci małżonka, nie ma znaczenia dla nabycia prawa do „renty wdowiej”. Kluczowy jest wiek osoby ubiegającej się o to świadczenie w momencie owdowienia. W przypadku kobiet, nie mogą one zostać wdowami przed ukończeniem 55. roku życia, natomiast mężczyźni nie mogą owdowieć przed ukończeniem 60. roku życia.
Wdowie lub wdowcowi przysługuje prawo do łączenia świadczeń z rentą rodzinną wyłącznie po ostatnim zmarłym małżonku. Prawo do wypłaty „renty wdowiej” wygasa z dniem poprzedzającym zawarcie nowego małżeństwa przez osobę uprawnioną do zbiegu świadczeń.
Maksymalna wysokość świadczeń
Suma świadczeń ustalonych w zbiegu nie może przekroczyć trzykrotności kwoty najniższej emerytury, tj. obecnie 3 x 1780,96 zł, czyli łącznie 5342,88 zł brutto. Do tego limitu wliczane są również świadczenia wypłacane przez instytucje zagraniczne oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki, które są przyznawane i wypłacane na podstawie ustawy lub odrębnych przepisów. W przypadku, gdy suma świadczeń w zbiegu przekroczy trzykrotność najniższej emerytury, świadczenie zostanie pomniejszone o kwotę przekroczenia. Osoby zainteresowane „rentą wdowią” mogą obliczyć wysokość świadczeń w zbiegu, korzystając z kalkulatora dostępnego na stronie internetowej zus.pl. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił również na swojej stronie ankietę, która jest bardzo pomocna w ustaleniu prawa do renty wdowiej.
Zamów wizytę w ZUS – bez czekania w kolejce
Zakład od dłuższego czasu oferuje swoim klientom możliwość umawiania wizyt na konkretny dzień
i godzinę. To znaczące udogodnienie, które pozwala zaoszczędzić czas osobom, które chcą załatwić swoje sprawy osobiście w ZUS-ie. Umawiając wizytę, można wybrać dogodny termin, a wówczas taki klient zostanie obsłużony bez konieczności czekania w kolejce. Warto skorzystać z tej opcji. Zarezerwować wizytę w Zakładzie można elektronicznie, za pośrednictwem PUE/eZUS lub aplikacji mobilnej mZUS. Seniorzy, którzy nie zdecydowali się jeszcze na założenie konta na platformie e-ZUS, mogą umówić wizytę telefonicznie.
Aby zarezerwować spotkanie z pracownikiem Zakładu w jednej z placówek Oddziału ZUS
w Bydgoszczy lub w jego podległych jednostkach (w Inowrocławiu, Nakle, Świeciu, Tucholi, Żninie oraz Sępolnie Krajeńskim), należy zadzwonić pod numer 52 341 81 26. Rezerwacja wizyt w placówkach Oddziału ZUS w Toruniu oraz w jego podległych jednostkach (we Włocławku, Grudziądzu, Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim, Brodnicy, Rypinie oraz Golubiu-Dobrzyniu) odbywa się pod numerem 54 230 73 76.
- autor: Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
Troska nie na pokaz – w Dzień Babci, Dzień Dziadka i nie tylko
Badanie na pokaz
Niezwykle mili, rozumiejący problemy ze zdrowiem konsultanci. Dzwonią i zapraszają na rzekome bezpłatne badania spirometryczne czy okulistyczne. Kuracjuszy w sanatoriach wabią na spotkania darmowymi, leczącymi poduszkami czy matami. Dodatkowo obiecują losowanie specjalnych nagród.
Uważaj! To może być pułapka!
Nieuczciwi przedsiębiorcy ukrywają prawdziwy cel spotkań. Chcą sprzedać Ci wełniany materac, generator ozonu, zestaw naczyń czy odkurzacz wielofunkcyjny. To mogą być różne produkty, lecz łączy je jedno – nie są warte swojej ceny. Sprzedawcy wywierają presję, przekonują do zakupu tu i teraz. Są przy tym bardzo uprzejmi – oferują pomoc w transporcie ciężkich rzeczy. Dlaczego? Najczęściej chcą w Twoim domu podpisać umowę kredytową! Co gorsza, często odmawiają zwrotu produktu, wmawiając Ci zrzeczenie się prawa do odstąpienia od umowy.
Szczególne prawa konsumenta
Prawo dodatkowo chroni konsumentów w tych sytuacjach. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy podpisanej na pokazie lub podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce. Bez podawania przyczyny jest na to:
- 14 dni dla rzeczy kupionej na pokazie
- 30 dni dla rzeczy kupionej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce
Obowiązuje także zakaz zawierania umów finansowych, np. pożyczki, podczas pokazu lub wycieczki. Umowa zawarta w tej sytuacji jest nieważna!
Pamiętaj! Przedsiębiorca nie może odebrać Ci Twoich praw!
Jak się chronić?
- Nie podpisuj dokumentów pod presją.
- Zanim zdecydujesz, porozmawiaj z rodziną, znajomymi, sąsiadami.
- Domagaj się kopii podpisanych dokumentów.
- Zwróć uwagę na dane kontaktowe przedsiębiorcy: adres, numer telefonu.
- Na ewentualne spotkanie pójdź z kimś bliskim.
Troska nie na pokaz
Dla siebie i dla innych możesz bezpłatnie zamówić ulotkę UOKiK „Badanie na pokaz? Uważaj!”.
Ulotkę możesz również pobrać ze strony prawakonsumenta.uokik.gov.pl. To kompleksowy, wirtualny przewodnik po przepisach konsumenckich. Oprócz wiedzy w pigułce, czekają tu gotowe wzory pism, webinary i podcasty, infografiki i broszury oraz kontakty do pomocnych instytucji.
- autor: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Nieodpłatna Pomoc Prawna
Informujemy, że 17.01.2025 r. (piątek) nieodpłatna pomoc prawna w Radziejowie będzie udzielana telefonicznie w godzinach 16:00-20:00. Prosimy dzwonić pod numer 502743313.
- autor: Starostwo Powiatowe w Radziejowie
Ostrzeżenie meteorologiczne
Zjawisko: Gęsta mgła
Ważność: od godziny 16:00 dnia 20 stycznia 2025 roku do godziny 9:00 dnia 21 stycznia 2025 roku
Przegieb: Progozuje się lokalnie gęste mgły, w zasięgu których widzialność możę okresami wynosić poniżej 200 m.
- autor: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy Biuro Meteorologicznych Prognoz Morskich w Gdyni
21 i 22 stycznia - Dzień Babci i Dziadka
Serdeczne życzenia dla wszystkim Babć i Dziadków składa starosta radziejowski Jarosław Kołtuniak:
Kochane Babcie,
Drodzy Dziadkowie!
Z okazji Waszego Święta składam serdeczne życzenia
zdrowia, spokoju, szczęścia i radości płynącej
ze spotkań z kochającymi wnukami.
Niech wasza dobroć, cierpliwość, mądrość
i doświadczenie będą dla nich drogowskazem.
Z wyrazami szacunku:
Jarosław Koltuniak
starosta radziejowski
Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
20 stycznia w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Radziejowie odbyło się Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. Celem spotkania było przedstawienie sprawozdań z realizacji zadań ustawowych dotyczących bezpieczeństwa oraz wynikające z Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli za 2024 rok.
W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele: Komendy Powiatowej Policji w Radziejowie, Prokuratory Rejonowej w Radziejowie, Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Radziejowie, Państwowego Inspektoratu Sanitarno-Epidemiologicznego w Radziejowie, Państwowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Radziejowie, Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Radziejowie, Zarządu Dróg Powiatowych w Radziejowie, Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Radziejowie, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radziejowie, Domu Pomocy Społecznej w Piotrkowie Kujawskim, Powiatowego Urzędu Pracy w Radziejowie, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Radziejowie, Zespołu Szkół RCKU w Przemystce, Zespołu Szkół i Placówek w Radziejowie oraz Zespołu Szkół Mechanicznych w Radziejowie.
Na spotkaniu podjęto dyskusję oraz przedstawiono wnioski, dotyczące działań zmierzających w kierunku poprawy bezpieczeństwa mieszkańców powiatu radziejowskiego.
- autor: Starostwo Powiatowe w Radziejowie
Przerwa w dostawie energii elektrycznej
W dniu 31.01.2025 w godz. 8.00 - 12.00
odbiorcy zasilani ze stacji transformatorowej PŁOWCE 3, PŁOWCE MBM, PŁOWCE HYDROFORNIA, PŁOWCE WIATRAKI
- autor: Tadeusz Domański Inżynier ds. Zarządzania Usługami Sieciowymi
Rozporządzenie w sprawie zwalczania rzekomego pomoru drobiu na terenie powiatu radziejowskiego
UWAGA MIESZKAŃCY POWIATU RADZIEJOWSKIEGO!
Z dniem 21 stycznia 2025 r. Wojewoda Kujawsko – Pomorski wydał Rozporządzenie w sprawie zwalczania rzekomego pomoru drobiu (ND) na terenie powiatów inowrocławskiego, aleksandrowskiego, radziejowskiego i toruńskiego.
Obszar objęty ograniczeniami w promieniu 10 km wokół miejsca wystąpienia rzekomego pomoru drobiu (ND) uznaje się za obszar zagrożony i obejmuje m.in. w powiecie radziejowskim w gminie Dobre miejscowości: Altana, Borowo, Bronisław, Czołpin, Dobre I, Dęby, Koszczały, Krzywosądz, Morawy, Narkowo, Przysiek, Smarglin.
W wyżej wymienionym rozporządzeniu znajdują się szczegółowe informacje na temat sposobów postępowania oraz nakazów i zakazów występujących w strefie zapowietrzonej oraz zagrożonej. Strefa zapowietrzona została oznaczona kolorem czerwonym w załączonej mapie sytuacyjnej. Kolorem niebieskim został oznaczony obszar zagrożenia, ponadto strefa zapowietrzona została oznakowana tablicami informacyjnymi.
O CHOROBIE: zakażeniu ulega drób gospodarski oraz inne ptactwo domowe. Jest wysoce zaraźliwa.
DROGI TRANSMISJI WIRUSA: wydychane powietrze, wydzielina z dróg oddechowych oraz kałomocz zakażonego ptactwa; tuszki oraz jaja złożone w ostrej fazie zakażenia.
OKRES INKUBACJI WIRUSA: 21 dni.
OBJAWY KLINICZNE: sapanie, kaszel, kichanie i rzężenie, drżenie mięśni, paraliż skrzydeł i kończyn dolnych, nienaturalnie skręcona szyja, biegunka (często zielonkawa), spadek nieśności u kur oraz nieprawidłowości w budowie jaj, odbarwienie skorup oraz składanie jaj bez skorup.
Treść Rozporządzenia Nr 3/2025 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 21 stycznia 2025 r. w sprawie zwalczania rzekomego pomoru drobiu (ND) na terenie powiatów inowrocławskiego, aleksandrowskiego, radziejowskiego i toruńskiego dostępna jest w załączonym dokumencie PDF.
Poradnik dotyczący choroby dostępny jest w załączniku oraz na stronie internetowej pod adresem:
https://www.wetgiw.gov.pl/nadzor-weterynaryjny/rzekomy-pomor-drobiu-nd
- autor: Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Lekarz Weterynarii
TŁOK zaprasza na spotkanie informacyjne dot. grantów „INICJUJ Z FIO 4.0” - edycja 2025
Możliwość zdobycia grantu w wysokości do 6000 zł dla młodych organizacji pozarządowych i grup nieformalnych z patronem, do 5 tysięcy dla grup nieformalnych bez patrona oraz do 10 tysięcy dla młodych organizacji planujących działania określone w regulaminie jako priorytetowe sfery pożytku publicznego.
Działasz w młodej organizacji pozarządowej, która potrzebuje sprzętu na start? Zgłoś się na spotkanie informacyjne:
Miejscowość: Radziejów
Data i godzina spotkania: 06.02.2025r., godz. 10.00-13.00
Adres: Radziejowski Dom Kultury, ul. Objezdna 40, 88-200 Radziejów
W ramach Inicjuj z FIO 4.0 dotację możesz przeznaczyć m.in:
- na realizację działań w społecznościach lokalnych - w każdej ze sfer pożytku publicznego,
- sprzęt związany z obszarem działań młodej organizacji pozarządowej,
- podniesienie kwalifikacji pracowników/wolontariuszy organizacji,
- opracowanie merytorycznych planów rozwoju, adaptację lokalu.
Na spotkaniu informacyjnym poznasz zasady konkursu oraz nauczysz się:
- Jak napisać projekt
- Jak zdefiniować cele
- Jak przygotować budżet
DLA KOGO:
- Dla młodych organizacji pozarządowych – działających nie dłużej niż 60 miesięcy, których budżet za ostatni rok wynosi nie więcej niż 50 tysięcy złotych,
- Dla grup nieformalnych – składających się z min. 3 osób, realizujących działania społecznie użyteczne.
Nabór wniosków zostanie ogłoszony w drugiej połowie lutego. Możliwość realizacji projektów od maja 2025.
Więcej informacji na temat projektu „Inicjuj z FIO 4.0” na stronie www.tlok.pl i pod nr tel. 797 656 053.
Zgłoszenia na spotkanie należy przesyłać na e-mail: fio4@tlok.pl
W treści maila należy podać datę i miejsce spotkania, w którym chcą Państwo uczestniczyć, imię i nazwisko oraz ew. nazwę reprezentowanej organizacji pozarządowej/grupy nieformalnej.
Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.
- autor: Kujawsko-Pomorski Ośrodek Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych TŁOK
VII Sesja Rady Powiatu w Radziejowie VII kadencji
29 stycznia 2025 r. o godz. 10:00 odbędzie się VII Sesja Rady Powiatu w Radziejowie VII kadencji w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Radziejowie.
Porządek obrad
1. Sprawy organizacyjne:
a) otwarcie posiedzenia i powitanie,
b) ustalenie quorum,
c) przyjęcie porządku obrad,
d) przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady.
2. Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu między sesjami.
3. Zapytania i uwagi.
4. Sprawozdanie Przewodniczących z prac komisji.
5. Sprawozdanie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2024 r.
6. Dyskusja.
7. Ocena stanu bezpieczeństwa na terenie powiatu.
a) Informacja Komendanta Powiatowego Policji,
b) Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej
c) Informacja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego
8. Sprawozdanie z działalności Rady i jej komisji za 2024 r.
9. Przerwa.
10. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) powołania przedstawicieli Powiatu Radziejowskiego do komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko zastępcy dyrektora do spraw medycznych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Radziejowie,
b) uchwalenia Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2025-2027,
c) złożenia wniosku o zezwolenie na utworzenie oddziału o profilu mundurowym oraz zobowiązania się do ponoszenia kosztów kształcenia w oddziale o profilu mundurowym,
d) zmian w budżecie Powiatu Radziejowskiego na 2025 rok,
e) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Radziejowskiego na lata 2025 – 2029,
f) upoważnienia Zarządu Powiatu do podpisania weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową na rok 2025.
11. Interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski.
13. Zakończenie sesji.
- autor: Starostwo Powiatowe w Radziejowie
Przerwa w dostawie energii elektrycznej
W dniu 3.02.2025 w godz. 9.00 - 14.00
odbiorcy zasilani ze stacji transformatorowej:
BIEGANOWO 3, BRONIEWO 1, BRONIEWO OSIEDLE, BIEGANOWO WIATRAKI
W dniu 6.02.2025 w godz. 8.00 - 14.00
odbiorcy zasilani ze stacji transformatorowej: PŁOWCE 3 obwód 200
- autor: Tadeusz Domański Inżynier ds. Zarządzania Usługami Sieciowymi
VII Sesja Rady Powiatu w Radziejowie VII kadencji
29 stycznia, w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Radziejowie odbyła się VII Sesja Rady Powiatu w Radziejowie VII kadencji. Obradom przewodniczył Paweł Betkier, a uczestniczyło w nich 13 radnych.
Po otwarciu sesji, stwierdzeniu quorum i przyjęciu porządku obrad sprawozdanie z prac zarządu między sesjami przedstawił starosta Jarosław Kołtuniak. Następnie swoje sprawozdania odczytali przewodniczący komisji rady.
W trakcie tej sesji oceniono stan bezpieczeństwa na terenie powiatu. Procedowano także 6 uchwał, m.in. w sprawie: uchwalenia Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2025-2027, powołania przedstawicieli Powiatu Radziejowskiego do komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko zastępcy dyrektora do spraw medycznych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Radziejowie, złożenia wniosku o zezwolenie na utworzenie oddziału o profilu mundurowym oraz zobowiązania się do ponoszenia kosztów kształcenia w oddziale o profilu mundurowym, zmian w budżecie Powiatu Radziejowskiego na 2025 rok, zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Radziejowskiego na lata 2025 – 2029, upoważnienia Zarządu Powiatu do podpisania weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową na rok 2025.
- autor: Starostwo Powiatowe w Radziejowie