Przejdź do sekcji:
Rotator zdjęć
Powiatowy Rzecznik Konsumenta
Funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radziejowie pełni Edyta Kozłowska
Rzecznik przyjmuje osobiście od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30-15:30 w pokoju nr 6 (parter) pod adresem:
Starostwo Powiatowe w Radziejowie
ul. Kościuszki 17
88-200 Radziejów
tel./fax: 54 285 30 18, wew. 128
e-mail: rzecznik@radziejow.pl
Podstawa prawna działania:
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2020.1076 t.j. z dnia 2020.06.22)
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela pomocy wyłącznie konsumentom. Zgodnie z art. 22 kodeksu cywilnego (Dz.U.2020.1740 t.j. z dnia 2020.10.08) za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Forma załatwienia sprawy:
Pomoc prawna z zakresu prawa konsumenckiego udzielana jest w formie ustnej lub pisemnej.
Pomoc udzielana ustnie przebiega w formie rozmowy rzecznika z konsumentem. Jeśli rzecznik uzna, że sprawa jest na tyle poważna i, że nie da się jej rozwiązać od razu, wówczas spisywany jest wniosek konsumencki, a konsument składa wszelkie istotne dla sprawy dokumenty.
Wniosek konsumencki może składać każdy konsument, będący mieszkańcem powiatu radziejowskiego. Formularz dostępny jest w biurze rzecznika oraz na stronie internetowej powiatu. Forma pisemna wskazana jest szczególnie w przypadkach, w których załatwienie sprawy uzależnione jest od podjęcia przez rzecznika konsumentów czynności wobec innych podmiotów, a także w sprawach skomplikowanych, wymagających szczególnej analizy stanu faktycznego i prawnego.
Sprawa podejmowana jest przez rzecznika konsumentów tylko wówczas, gdy ma charakter sprawy konsumenckiej, wniosek jest zasadny w świetle obowiązujących przepisów prawa i dotyczy naruszenia praw lub interesów konsumenta. Przy braku spełnienia powyższych warunków rzecznik konsumentów może odmówić podjęcia czynności w sprawie.
Do wniosku konsumenckiego należy dołączyć dokumenty istotne w sprawie, przez które należy rozumieć w szczególności: umowy, faktury, paragony, dowody zawarcia umowy, protokoły reklamacyjne, korespondencję z przedsiębiorcą, wezwania do zapłaty, regulaminy, materiały reklamowe (o ile zawierają treści mogące stanowić element umowy), karty gwarancyjne, instrukcje montażu i obsługi oraz pisma urzędowe i sądowe.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- Rzecznik konsumentów występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego, bez zbędnej zwłoki od daty zarejestrowania kompletnego wniosku konsumenckiego.
- Rzecznik konsumentów określa samodzielnie rodzaj i zakres udzielanej pomocy prawnej, biorąc pod uwagę szereg okoliczności w szczególności uwzględniając opis stanu faktycznego konsumenta oraz dokumentację załączoną do wniosku konsumenckiego.
- Rzecznik konsumentów podejmuje działania głównie polubownie. Jeżeli przedsiębiorca w odpowiedzi na wystąpienie wyraża zgodę na spełnienie żądania konsumenta, to rzecznik informuje o tym fakcie konsumenta, określając działania jakie winny być podjęte w celu realizacji żądania. W sytuacji niewyrażenia zgody na spełnienie żądania konsumenta rzecznik informuje o tym konsumenta i określa prawne możliwości realizacji jego żądania.
- W przypadku odrzucenia przez przedsiębiorcę argumentów przedstawionych przez rzecznika konsumentów, konsumentowi dla dochodzenia roszczeń pozostaje droga sądowa.
- W szczególnie uzasadnionym przypadku, po analizie aspektów konkretnej sprawy m.in. powtarzalności nadużyć ze strony przedsiębiorcy wobec szerszej grupy konsumentów, zasadności powództwa cywilnego i oceny stopnia ryzyka jego oddalenia z powodu braków dowodowych, przedawnienia czy też innych uchybień, a zatem w zależności od okoliczności konkretnej sprawy rzecznik konsumentów może podjąć decyzję o wytoczeniu powództwa cywilnego na rzecz konsumenta bądź wstąpić do procesu cywilnego po stronie konsumenta. Wstąpienie do procesu cywilnego, jak również wytoczenie powództwa na rzecz konsumenta przeciwko przedsiębiorcy jest samodzielną decyzją rzecznika.
- Rzecznik konsumentów, podejmując działania na rzecz konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych wobec przedsiębiorców. Nie ma również uprawnień do rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą w sposób dla nich wiążący, nie może stosować środków przymusu celem wyegzekwowania roszczenia konsumentów.
Pliki do pobrania
Zmiana prawa konsumenckiego od 1 stycznia
1 stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów. Zmiany w polskim prawie (m.in. ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, Kodeksie cywilnym) wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.